De barman gaf me een goeie tip. Toen ik thuis was was ik die tip alweer vergeten maar de volgende dag werd hij weer helder.
Het ging over reacties. En over social media. Over werk eigenlijk ook. Dat roept allemaal reacties op. Een foto op facebook roept reacties op en de barman zei: ‘Wat die reactie ook is, je vraagt er zelf om.’
Dat vond ik erg verhelderend.
Soms ben ik erg boos om reacties. Mensen die reageren op een foto op facebook en die reactie of toon staat me niet aan, dan gaan ze eruit. Vriend verwijderen. Klik. Doei.
Maar ik vraag er zelf om. Helder.
Met boeken hetzelfde. Als lezers mijn boek niet begrijpen of verkeerd lezen en te langzaam of saai of moeilijk vinden dan kan ik dat niet hebben. Maar ik vraag er zelf om.
Ik heb dat boek zo gemaakt. Ik had het ook anders kunnen maken maar dat deed ik niet.
Een reactie? Daar vraag ik zelf om.
Ik ben blij dat ik die tip de volgende dag nog duidelijk kreeg.

Jan van Mersbergen