Hij begint me behoorlijk op mijn zenuwen te werken: de man die in commercials steeds vraagt: Hoe ik het doe?
Het maakt mij niks uit hoe hij zijn dingen doet, hij hoeft er alleen niet zo mee te pochen. Hoe ik het doe? Hij stelt de reclamekijker de vraag terwijl hij zelf heel goed weet hoe hij zijn dingen doet en ook nog eens volledig overtuigd is dat die manier voor hem en voor iedereen de beste manier is.
ABN Amro kent het geheim, deze bal stuurt mij naar die bank.
Gaan ze lekker in het buitenland met vrienden eten, rekent dit mannetje af omdat een van zijn vriend – slimme vent, accountant, dus dat moet goed komen – het niet voor elkaar krijgt te betalen en ontpopt hij zich als de stille kracht die eigenlijk alles regelt. Een stille kracht die heel graag wil laten merken dat zijn vrienden stumpers zijn en hij zelf eigenlijk de koning is. Hoe ik dat doe? vraagt hij, en de acteur (heel goed gespeeld trouwens) levert een slinkse blik af, een verbond met de kijker tussen de stille koning en het geheim waarmee iedere boerenlul zo’n arrogant figuur kan worden.
Kost veel klanten, zo’n reclamepersonage. Of zijn er mensen die zo’n type wel kunnen waarderen? Zijn er mensen die zo willen worden?
Hij loopt met een ladder langs zijn huis, de buren geven een sneer over het klussen, weer die voldane verwaande blik in de camera. Hoe ik het doe? Nog een dikke knipoog voor hij zijn huis met nieuwe hypotheek weer in gaat.
Je zult er maar naast wonen. Of wonen veel Nederlanders naast zo’n man?
Hij rijdt in een auto, zijn vrouw naast hem, en hij zegt: Ik haal vliegtuigen uit elkaar. Hij vertelt het alsof het een klusje is als de afwas doen. Hij haalt vliegtuigen uit elkaar zonder vieze handjes te krijgen. Hij schuift met geld. Hij vertelt over business. Zijn business, ook al wint iedereen. En zijn bank begrijpt hem. Hoe ik het doe?
Wil je zo’n man begrijpen? Wil je naar een bank gaan waar ze moeite doen zo’n man te begrijpen – een bank die een paar jaar terug nog met overheidssteun gered moest worden. Dat was hun leerpunt: ze hebben irritante zelfingenomen kereltjes verheven tot standaard.
De bank stelt de klant in charge, is de uitleg op de site van marketingtribune. Dat is een goed idee, bankieren moet je tegenwoordig zelf doen. Je hoeft er echter niet bij te knipogen en de trots die samenhangt met zelf wat internetbankieren is volkomen misplaatst.
Op een berg zit hij te piekeren over de studie van zijn kinderen of een huis dat hij wil kopen en, zo blijkt later, eigenlijk voert hij met iemand van de bank een gesprek over die zorgen. Op een berg je bankzaken doen, tijdens je vakantie? Dan ben je niet goed snik. Hoe ik het doe? Als hij zo door gaat zit hij over een maand in retraite.

Jan van Mersbergen

Jan van Mersbergen