Reacties

Mijn Boekenblog

De druppel is een fijnzinnig en sfeervol boek. Het proza is een fraaie combinatie van eenvoud en schoonheid die het verhaal uiterst indringend en beeldend maakt. Frederik Baas vangt het verhaal in prachtige zinnen en heeft een rijke woordkeuze. Alleen al hierdoor is het een genot dit boek te lezen. Scène voor scène wordt het proces ontrafelt waarin het stevige fundament van orde, netheid en regelmaat waarop het leven van Tom is gebaseerd langzaam begint af te brokkelen waardoor hij de grip op zijn eigen leven en de realiteit begint te verliezen. Met verbijstering kijk je toe hoe het handelen van Tom steeds onrealistischer en chaotischer wordt.
In het verhaal staat Tom centraal. Alles draait om hem en de transformatie die hij ondergaat. Je kunt je van hem een heel goede voorstelling maken. De rol van de andere personages is beperkt maar ze zijn wel levensecht. Frederik Baas heeft er maar weinig woorden voor nodig om personages tot leven te brengen.
Net als de eerste twee thrillers van Frederik Baas is De druppel een uniek boek dat afwijkt van het gangbare stramien in de misdaadliteratuur. Een getroebleerde politie-inspecteur, een bloederige plaats delict en gewetenloze misdadigers zul je er niet in aantreffen. Dit soort elementen passen niet bij de sfeer die het oproept. Het verhaal is origineel en eerder boeiend dan spannend. Er zijn subtiele plotwendingen terwijl de ontknoping verrassend is.
De druppel is niet alleen een sterke literaire thriller die afwijkt van geijkte paden maar ook een mooi geschreven boek dat veel meer te bieden heeft dan alleen een misdaadverhaal. (Joop Liefaard)