Bedenk bij iedere foto:
Wie heeft de foto gemaakt?
Is de camera of telefoon aan iemand gegeven en is er gevraagd: Vanaf daar, met dit op de achtergrond.
Moest de foto een paar keer opnieuw, na een check?
Vraag je af hoeveel tijd mensen hebben om foto’s van zich te laten maken, door bekenden of onbekenden, die daar ook weer tijd voor hebben.
Vraag je af waarom de bekende mensen die bekend zijn omdat ze iets goed kunnen, bijvoorbeeld voetballen, alleen foto’s plaatsen van bootjes en stranden.
Bedenk bij zonnige foto’s of de zon daar altijd schijnt, op dat account, en waarom de duistere dagen niet bestaan.
Vraag je af waarom opeens een merk genoemd wordt, of er heel misschien belangen zijn die te maken hebben met het aantal volgers en de mogelijke bekendheid via een bekendheid.
Bedenk je hoeveel volgers daadwerkelijk volgen, hoeveel volgers slapen of gewoon een baan hebben, en geen tijd hebben om belangrijke zonnige posts van bekend gemaakte mensen te zien.
Vraag je af wat er achter de eerlijke lelijkheid zit die ook gedeeld wordt.
Een opgepoetste auto laten zien is bijna hetzelfde als een krakkemikkige auto laten zien, het gaat bij dit mechanisme om het laten zien.
Waarom fotografeert iemand zijn bord eten en waarom is die foto niet enkel voor een privéarchief.
Toen de fotografie begon, werden er toen ook al bordjes eten gefotografeerd?
Zullen er over honderd jaar, als al deze foto’s vergaan zijn na de Grote Crash, opeens fotoarchieven opduiken van mensen die iedere dag hun bordje eten hebben gefotografeerd en in een verzameling hebben uitgeprint en in mapjes gestopt, op zolder bewaard, net als vroeger?
Bedenk je bij bekendheid waardoor iemand bekend is met de heldere vraag: Wat doet deze persoon, wat maakt deze persoon?
Niet iedereen kan model zijn.
Belangrijke vraag: Waarom had je in de begintijd van de supermodellen vijf modellen, die toevallig samen op een foto stonden van één fotograaf, die onlangs overleden is?
Er was één fotograaf, toen.
Smartphones hebben een camera, iedereen heeft zo’n telefoon, maar niet iedereen is fotograaf en niet iedereen is model.
Of juist wel, is dat onze tijd?
Bedenk je hoe vaak je echt hebt moeten lachen om een foto of een filmpje en zet dat af tegen de hoeveelheid foto’s of filmpjes die je ook hebt moeten zien om bij die ene uit te komen.
En huilen?
Hoeveel posts raken je zo dat je ervan moet huilen?
Stel je nog meer vragen bij reacties.
Waarom reageert iemand met de naam van het ene bekende model erbij in een foto van een ander bekend model?
Willen we allemaal bekend zijn of eigenlijk toch liever dicht bij de bekenden staan, als we toch zelf niet zo bekend dreigen te worden.
Vraag je af waarom iemand met drie volgers reageert op iemand met honderdduizend volgers, en niet andersom.
Bedenk je dat een trechter aan een kant breed is en aan de andere kant erg smal.
Bedenk je dat honderden, duizenden mensen dringen die trechter in te komen en er af en toe eentje aan de andere kant uitkomt.
Bedenk je dat er op deze wereld iemand is die trechters maakt.
Vraag je af waarom we dat nooit zien.

Jan van Mersbergen

Jan van Mersbergen